Rohana Rahmat


Salam..



Selepas membicarakan tentang isu 'Harta Intelek", pada kali ini saya akan membincangkan tentang satu lagi isu mengenai penggunaan ICT untuk pendidikan iaitu 'Information Overflow' atau 'Information Overload'

Menurut Alvin Toffler,

Information overload merujuk kepada kesukaran sesorang untuk memahami isu dan membuat keputusan yang mungkin disebabkan oleh wujudnya informasi yang terlalu banyak.

Di dalam dunia hari ini, informasi mengenai sesuatu perkara boleh di dapati dengan mudah dengan melayari internet. Pengguna internet sekarang adalah pembaca dan penulis yang aktif dengan menghasilkan blog atau laman web yang memberi informasi. Sebahagian daripada penulisan tersebut merujuk kepada sumber asal namun kebanyakannya adalah pandangan peribadi penulis atau diolah mengikut kefahaman penulis.

Maka, informasi mengenai sesuatu akan banyak diperolehi melalui sumber-sumber yang berlainan dan kadangkalanya sedikit bercanggah atau berlainan susunan. Beberapa perkara yang menyebabkan wujudnya fenomena ini ialah:

  1. Penghasilan maklumat baru yang meningkat dengan pantas.
  2. Kemudahan membuat salinan dan memindahkan data melalui internet.
  3. Peningkatan saluran untuk mendapatkan maklumat ( spt telefon, e-mail, rss, laman sosial dan sebagainya)
  4. Terdapat banyak 'historical information' yang boleh dicari.
  5. Percanggahan dan ketidaktepatan maklumat yang diperolehi.
  6. Kurangnya cara untuk membuat perbandingan atau memproses maklumat yang berkaitan.

Maka, sebagai pengguna yang ingin mendapatkan maklumat sama ada melalui internet atau bahan bacaan lainnya, kita perlulah bijak untuk mengenalpasti kesahihan maklumat dengan melihat kepada sumber yang boleh dipercayai.


Rujukan - Wikipedia, http://www.gdrc.org/icts/i-overload/overload.html

0 Responses

Post a Comment