Rohana Rahmat
ICT sudah digunakan secara meluas di dalam semua bidang termasuk pendidikan. Namun, di dalam penggunaannya terdapat beberapa isu yang menjadi kekangan atau perkara penting yang perlu diberi perhatian. Antara isu tersebut ialah:
  1. Kemahiran (Skills)
  2. Jaringan (Network)
  3. Kemudahan peralatan (Equipment)
  4. Keselamatan (Security)
  5. Harta Intelek (Intelectual Properties) - IP
  6. Sosial (Social)
  7. Maklumat Berlebihan (Info Overflow)

Kebanyakan kita hanya tahu menggunakan kemudahan ICT seperti melayari internet, membuat kerja menggunakan microsoft office dan banyak lagi tanpa memikirkan isu yang akan saya bincangkan kali ini iaitu 'Intelectual Properties' (IP).

menurut WIPO (World Intelectual Properties Organization),

IP atau harta intelek merujuk kepada apa yang dihasilkan oleh otak manusia; termasuklah ciptaan, penulisan dan karya artistik, simbol, nama, imej dan rekabentuk yang digunakan untuk perdagangan.

Malaysia juga salah satu negara berdaftar di bawah WIPO dan mempunyai akta sendiri untuk melindungi harta intelek tersebut. Rujuk http://www.myipo.gov.my untuk maklumat lanjut.

Tanpa kita sedari, kadangkala atau boleh dikatakan kerap juga kita mengambil gambar, imej, simbol di dalam internet; memuat turun lagu, video, movie dan sebagainya tanpa memikirkan hak penciptanya. Selain itu, di dalam pembelajaran juga kita sering membuat salinan buku yang dipinjam daripada perpustakaan sebagai rujukan peribadi. Hal ini telah menjadi biasa disebabkan ceteknya pengetahuan kita mengenai harta intelek ini.

Apabila saya imbas kembali pengalaman saya belajar di negara matahari terbit selama 5 tahun, tidak terlintas pun di fikiran saya untuk membuat salinan kepada buku yang dipinjam daripada perpustakaan kerana tidak wujud budaya sedemikian. Jika mampu, buku tersebut akan saya beli dan jika tidak akan saya lanjutkan tempoh peminjaman. Di negara maju, kesedaran mengenai harta intelek adalah tinggi. Setakat pemerhatian saya, tidak pernah wujud CD, Video cetak rompak dan lain-lain. Penyewaan bahan-bahan tersebut boleh dibuat dengan harga yang murah (bergantung kepada tarikh keluaran) dan ianya sah di sisi undang-undang. Kedai-kedai fotostat tidak banyak dan barang-barang, penemuan baru semuanya di 'paten'kan.

Mungkinkah warga Malaysia boleh menjadi rakyat yang prihatin dan sedar tentang harta intelek suatu hari nanti?
0 Responses

Post a Comment